20 באפריל – 420 – 4:20 – מי, מה ולמה?

20 באפריל – 420 – 4:20 – מי, מה ולמה?

בעוד מספר ימים יציינו צרכני קנאביס ברחבי העולם את תאריך ה-20 לאפריל במה שהפך להיות עם השנים למסורת גלובלית.
מידי שנה נערכות תהלוכות, הפגנות, הופעות ומסיבות שהמשותף לכולן הוא הקריאה לשינוי מדיניות חוקי הסמים ומדיניות ההפללה.

השעה 4:20. הגיע הזמן להדליק משהו

רגע השיא של היום מגיע בדיוק ב-4:20 אחר הצהריים. כמה דקות לפני-כן מפזרים בקהל כמות עצומה של ג’וינטים כאילו היו סוכריות בבר-מצווה. ב-4:19 כולם דרוכים לקראת הספירה לאחור – 10…9…8… המצתים מוכנים, יש אלפי אנשים עם פייסל בפה – 4…3…2…1 4:20! מנחה האירוע נותן את האות ובבת-אחת אלפי ג’וינטים נדלקים. תוך פחות מדקה ניחוח עז של קנאביס איכותי ממלא את האוויר ונוצר ענן סמיך של עשן מריחואנה אשר חג לו בנינוחות מעל משתתפי התהלוכה.

ברוב המקומות בעולם המשטרה מתייחסת בסבלנות כלפי המעשנים ומעצרים נחשבים למחזה נדיר באירועים מין הסוג הזה. למעשה ניתן לומר שה-20 באפריל הוא אולי התאריך היחידי בשנה בו ניתן לצפות בכמות עצומה של אנשים דופקים שאכטה מול הפרצוף של עשרות שוטרים שמצידם מביטים באדישות על הנעשה – ללא ספק מראה שמחמם את הלב.

מקור המושג “420”

המושג “420” נחשב בארה”ב לשם כינוי לקנאביס, עישון קנאביס וכל מה שמתקשר לתרבות שמסביב. אם תלכו בקליפורניה למשל ותראו על שלט בבית קפה “420 friendly” תדעו שאתם יכולים להיכנס למקום, להזמין כוס קפה ולהדליק ג’וינט שמן וריחני מבלי שבעל הבית יתלונן עליכם.

לא מעט אגדות ומיתוסים נרקמו סביב מקור המושג “420”.
רעיון ראשון בהקשר למקור המושג טוען שבמשטרת קולרדו נהגו לפשוט על בתיהם של סוחרי סמים בדיוק בשעה 4:20 לפנות בוקר מתוך הערכה שכך הם יוכלו להפתיע אותם בשנתם. דעה אחרת אומרת שזהו מספר המייצג את כמות הקנבינואידים הקיימים בצמח הקנאביס – כמובן שזה לא מדויק בעליל.
יהיו שיגידו לכם שה-420 הוא מספר קוד של שוטרים במחוז מסוים בארה”ב שמציין כל עבירה הקשורה לשימוש בקנאביס בפרט וסמים בכלל.

גם זה בטח יעניין אותך

ראו: למה חוגגים את ה-20 באפריל ואיך זה קשור לבוב דילן, יהדות וגימטריה

כמו שכבר אמרנו יש הרבה תאוריות והשערות לגבי מקורו של ה-“420” וכנראה שרובן ככולן לא נכונות.
סטיבן האגר, עורך מגזין High Times, יצא בזמנו לתחקיר בעקבות הביטוי והצליח למצוא (כנראה) מאיפה הכל התחיל: הוא גילה שהמושג נולד ב-1971 על-ידי חבורת סטודנטים מאוניברסיטת סאן-רפאל בקליפורניה. אותם סטודנטים נהגו להיפגש כל יום באותה שעה (4:20) ליד הפסל של לואי פסטר ולעשן מריחואנה. עם הזמן הפך הביטוי “420” לשם קוד עבורם כאשר הם היו בחברת סאחים או סתם כשהם לא רצו שאנשים יבינו על מה הם מדברים.

במהלך שנות ה-80′ הצליח להתפשט הביטוי בקרב כלל צרכני הקנאביס בארה”ב בעיקר בזכות השימוש הנפוץ בקרב מעריצי להקת Grateful Dead. “זה תמיד 4:20” או “הגיע הזמן להפסקת 4:20” הפכו להיות משפטים שכיחים למדי.

היום יש בלוס-אנג’לס אפילו כנסייה הנקראת “כנסיית 420”. הכנסייה נחנכה (כמה מפתיע) ב-20 באפריל 2006. והמאמינים שלה טוענים שצמח הקנאביס הוא למעשה עץ הדעת עליו מדובר בתנ”ך. חברי הכנסייה נוהגים לערוך טקסים דתיים מידי שבת וראשון בשעה 4:20 בצהריים כשבמהלך טקסים אלו מתפללים לאלוהים ומדליקים גאנג’ה. מייסד הכנסייה – קרייג אקס רובין, יהודי אמריקאי שהתנצר, מנצל פרצה בחוק האמריקאי המקנה חופש פולחן דתי. למרות שסוכן סמוי הצליח לחדור לכת ולהפליל את רובין ובנו בן ה-18 בסופו של דבר הצליחו השניים להתנער מרוב ההאשמות בזכות תקדים משנת 1996 שבו בית המשפט אישר למאמיני הראסטאפארי לצרוך קנאביס כחלק מאמונתם הדתית.

ה-20 באפריל ברחבי העולם

יום המריחואנה נחגג בלא מעט מוקדים ברחבי הגלובוס כמו גם בישראל, אולם יש כמה מקומות שכדאי מאוד לבקר בהם במידה ותהיו בסביבה:

קולורדו, ארה”ב

קולורדו יכולה להתחרות בגאון עם קליפורניה על תואר “בירת הקנאביס של אמריקה” – אמנם תעשיית הקנאביס בקליפורניה גדלה מיום ליום אך סצינת הקנאביס “הרפואי” בקולורדו תופסת תאוצה בקצב מסחרר ויש אזורים שלא משנה איפה תעמדו – תמיד תהיו במרחק של כמה דקות הליכה מחנות לממכר מריחואנה. את אירוע “יום המריחואנה” המרכזי חוגגים באוניברסיטת בולדר (Boulder) כאשר אלפי הסטודנטים וגם סתם אנשים חובבים נאספים יחד לחגיגת שאכטות פומביות. בשנה האחרונה הנהלת האוניברסיטה לא ראתה את הנעשה בעין יפה והזהירה באופן נחרץ את הסטודנטים שלא לקחת חלק באירוע. האזהרה כנראה לא הרתיעה אותם ולמעלה מ-10,000 איש הגיעו כדי לתת כבוד לצמח. אמנם לא נערכו מעצרים במהלך ההפגנה אבל 12 איש נקנסו ב-100 דולר על צריכת מריחואנה בפומבי – זהו העונש המירבי בקולורדו על החזקת קנאביס לשימוש עצמי.
קיראו עוד על הסטאטוס החוקי של המריחואנה בקולורדו ובשאר מדינות בארה”ב.

ונקובר, קנדה

קנדה נחשבת כאחת המדינות היותר סבלניות בעולם כלפי צרכני קנאביס ובריטיש קולומביה (המחוז בו נמצאת ונקובר) בפרט. אחד המארגנים הראשיים של התהלוכה בשנים האחרונות הוא מארק אמרי (Marc Emery) – “נסיך הגראס” (Prince of pot). אמרי הוא פעיל לגליזציה ידוע בקנדה ובימים אלו מרצה עונש מאסר בגין מכירת זרעי מריחואנה באינטרנט וצפוי להשתחרר בחודש אוגוסט 2014. האימפריה שלו הכוללת מגזין פופולארי וחנויות נוחות לצרכני מריחואנה עדיין חיה ובועטת.
בתאריך ה-20 באפריל בונקובר ניתן להנות מאווירה מצוינת, מוסיקה טובה וכמובן מחלוקה מאסיבית של ג’וינטים שבסופו של דבר ידלקו בדיוק באותה השעה ויפיצו ניחוח מתקתק ברחובות העיר.
קיראו עוד על 10 היעדים המומלצים לחובבי המריחואנה בעולם (שהם לא אמסטרדם…).

נימבין, אוסטרליה

יש המכנים אותה “אמסטרדם הקטנה” – נימבין, כפר קטן במזרח אוסטרליה שהתפרסם בזכות ההווי המיוחד הקיים בו – הרבה מאוד היפים, סגנון חיים אלטרנטיבי ומדיניות סמים פתוחה כלפי קנאביס (כולל חנויות לגידול אישי, הד שופס ועוד…) הפכו את נימבין לגן-עדן לסטלנים. הכפר עצמו הוא למעשה רחוב אחד מרכזי עם מעט חנויות אשר מקושט כולו בציורי קיר פסיכדליים. עד 1973 נימבין היה סתם עוד כפר אוסטרלי נידח עד שבאותה שנה ערכו בו פסטיבל מוסיקה אלטרנטיבי – “Aquarius Festival” שמשך אלפים מחובבי הז’אנר. כשהפסטיבל הסתיים נשארו במקום עוד מאות מבקרים שהתאהבו בנוף המהמם והאווירה המזמינה, הקימו קומונות והתחילו חיים חדשים בכפר הקטן. בנימבין תוכלו למצוא אפילו מוסד הנקרא “שגרירות ההמפ” שהוא למעשה מוסד ללא מטרות רווח שקם במטרה לשנות את חוקי הקנאביס בעולם על-ידי חינוך. מקימי המקום מאמינים שהסיבה שאנשים נרתעים ומתנגדים כל-כך לצמח נובעת מבורות גרידא ולכן חשוב לדעתם להפיץ מידע לא מוטה על המריחואנה.

אומנם בנימבין מציינים את יום המריחואנה כחלק מפסטיבל ה”מארדי-גרא” כשבוע וחצי אחרי ה-20 לאפריל (בתחילת מאי) אבל זהו ללא כל ספק אחד מאירועי הקנאביס הגדולים ביותר בתבל כשהכפר הקטן הזה מארח אלפי אנשים מכל העולם.
גם בנימבין עורכים את מחוות ה-“420″ כשמאות ג’וינטים מחולקים לכל עבר מספר דקות לפני השעה 4:20 בצהריים. גם כאן אלפי אנשים ממתינים לספירה לאחור עם ג’וינט בפה ומצית ב”היכון”.

בנוסף לשאכטות ההמוניות יש ביום המריחואנה בנימבין עוד מספר תחרויות וטקסים המהווים חלק בלתי נפרד מהיום המיוחד הזה: תחרות גלגול ג’וינטים שבסופה זוכה המקום הראשון בתואר “המגלגל המהיר בכפר” ותחרות לא פחות חשובה – גביע הקנאביס המקומי שבו מתחרים המגדלים המקומיים על איכות הקנאביס שלהם. לכל אורך היום (והלילה) יש הופעות חיות ומסיבות עם אווירה אוטופית.

לצפייה – אוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה חוגגים את ה-20 באפריל:

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר